Underh\u00e5llskostnader \u00e4r de kostnader verksamheter har f\u00f6r att h\u00e5lla teknisk utrustning och andra objekt i god kondition f\u00f6r att de skall leverera \u00f6nskad funktion.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Det skall exempelvis g\u00e5 att \u00f6ppna och st\u00e4nga en port i \u00f6nskad hastighet utan att porten stannar eller skapar andra problem. Verksamheten kommer allts\u00e5 ha vissa kostnader f\u00f6r att porten skall fungera p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt i form av arbete, material och reservdelar.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Direkta underh\u00e5llskostnader \u00e4r exempelvis reservdelar, material, l\u00f6ner, externa entrepren\u00f6rer och n\u00f6dv\u00e4ndiga verktyg s\u00e5som kranar och fordon.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Exempel p\u00e5 indirekta underh\u00e5llskostnader \u00e4r administration, utbildning, underh\u00e5llssystem och konsulttj\u00e4nster kring verksamheten.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
En bra tumregel \u00e4r att en acceptabel \u00e5rlig underh\u00e5llskostnad kan vara 2-5% av priset f\u00f6r att k\u00f6pa in helt ny utrustning.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Om nypriset f\u00f6r exempelvis en stansmaskin \u00e4r en miljon kronor och den \u00e5rliga underh\u00e5llskostnaden \u00e4r 25\u00a0000 s\u00e5 \u00e4r allts\u00e5 underh\u00e5llskostnaden 2,5%. Detta \u00e4r allts\u00e5 inom intervallet f\u00f6r acceptabla underh\u00e5llskostnader.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Om underh\u00e5llskostnaderna skulle \u00f6verstiga 5% kan ni \u00f6verv\u00e4ga att investera i ny utrustning. I underh\u00e5llssystemet<\/u><\/a> kan ni under varje maskin \u00f6verblicka alla kostnader och \u00e4ven se hur mycket underh\u00e5llsarbete maskinen tar i anspr\u00e5k.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Precis som med bilar \u00f6kar underh\u00e5llskostnaderna ju \u00e4ldre maskinerna blir. Den \u00e5rliga underh\u00e5llskostnaden kommer d\u00e4rf\u00f6r att \u00f6ka stadigt under utrustningens livsl\u00e4ngd.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t
Att f\u00f6rs\u00f6ka s\u00e4nka underh\u00e5llskostnaderna genom att kapa underh\u00e5llsbudgeten slutar alltid med att kostnaderna blir h\u00f6gre i det l\u00e5nga loppet. N\u00e4stan alla fel som vi inte \u00e5tg\u00e4rdar tidigt kommer v\u00e4xa och bli st\u00f6rre, inte minst n\u00e4r det g\u00e4ller industriell utrustning.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
T\u00e4nk dig att jobbar p\u00e5 ett taxibolag. F\u00f6r att spara pengar best\u00e4mmer sig taxibolaget f\u00f6r att dra in p\u00e5 resurserna som finns f\u00f6r att serva bilarna. Detta leder till att taxibolaget bland annat kommer missa oljebyten och filterbyten.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Konsekvensen blir att motorerna f\u00f6rr eller senare kommer bli \u00f6verhettade och d\u00e5 kommer kolvar och katalysatorer att slitas ut i f\u00f6rtid och haverera. Inte nog med att kostnaderna f\u00f6r att reparera skadade motorer kommer bli skyh\u00f6ga s\u00e5 kommer dessutom flera bilar att st\u00e5 stilla under l\u00e4ngre tid vilket inneb\u00e4r att bilarna inte \u00e4r i drift och inte genererar int\u00e4kter.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
F\u00f6r stunden sparade taxiverksamheten lite pengar och k\u00e4nde sig troligen n\u00f6jda med det och motorerna fortsatte ju att fungera men i slut\u00e4ndan blev det stora problem.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Detsamma g\u00e4ller maskinerna p\u00e5 industriella anl\u00e4ggningar, att inte g\u00f6ra de sm\u00e5 enkla underh\u00e5lls\u00e5tg\u00e4rder s\u00e5som reng\u00f6ring, sm\u00f6rjning samt oljebyten och filterbyten kommer slutligen att leda till kostsamma reparationer och mycket f\u00f6rlorad produktionstid.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t
En mycket v\u00e4rdeskapande \u00e5tg\u00e4rd \u00e4r att kunna justera underh\u00e5llsintervaller. Det \u00e4r inte alls ovanligt att vi byter ut delar och underh\u00e5ller somliga maskiner f\u00f6r ofta vilket skapar on\u00f6diga kostnader samtidigt som vi tar hand om andra f\u00f6r s\u00e4llan.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Genom att anv\u00e4nda data i underh\u00e5llssystemet och f\u00e5 fram och f\u00f6r\u00e4ndra intervallet samtidigt som ni tar bort eventuella on\u00f6diga och kostsamma steg p\u00e5 annan utrustning kan ni spara in de resurserna till andra arbeten.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Det \u00e4r inte alls ovanligt att ett en enskild linje och ett f\u00e5tal enheter kr\u00e4ver mest resurser av underh\u00e5llsavdelningen. Samtidigt kan det h\u00e4nda att underh\u00e5llsavdelningen inte uppdaterat FU-planen p\u00e5 flera \u00e5r och d\u00e4rmed f\u00e5ngar planen heller inte alla fel, den bara l\u00f6ser problemen tillf\u00e4lligt med tidskr\u00e4vande avhj\u00e4lpande underh\u00e5ll.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Detta \u00e4r en mycket mer h\u00e5llbar kostnadsbesparing \u00e4n att bara dra ner p\u00e5 hela verksamheten.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
En annan kostnadsbesparing kan vara att undvika kostsamma f\u00f6rebyggande lagerbyten och i st\u00e4llet koppla upp utrustningen med sensorer<\/u><\/a> som larmar l\u00e5ngt innan lagerhaveriet uppst\u00e5r och felet just nu bara \u00e4r ett minimalt missljud.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
F\u00f6retagsledningar best\u00e5r ofta av generalister som hanterar en stor variation av utmaningar. Underh\u00e5ll \u00e4r en komplicerad del av verksamheten samtidigt som den kan utg\u00f6ra en mycket stor del av f\u00f6retagets totala kostnader. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det inte helt ologiskt att f\u00f6retagsledningen f\u00f6rs\u00f6ker dra ner p\u00e5 underh\u00e5llsbudgeten d\u00e5 kostnaderna beh\u00f6ver minska. \u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
H\u00e4r m\u00e5ste underh\u00e5llsavdelningen kunna utbilda f\u00f6retagsledningen och andra beslutsfattare. Nyckeln till detta \u00e4r b\u00e4ttre kommunikation s\u00e5som j\u00e4mf\u00f6relsen med taxibilarna f\u00f6r att alla skall f\u00f6rst\u00e5 och kunna undvika kostsamma felbeslut.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Lycka till med f\u00f6rb\u00e4ttringsarbetet!<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t
Annette Larsson \u00e4r VD p\u00e5 Idus AB sedan 2014 och har mer \u00e4n 25 \u00e5rs erfarenhet inom industriell automation, projektledning och IT-system.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t
Underh\u00e5llskostnader – S\u00e5 f\u00e5r ni b\u00e4ttre kontroll Vad ing\u00e5r i underh\u00e5llskostnader? Underh\u00e5llskostnader \u00e4r de kostnader verksamheter har f\u00f6r att h\u00e5lla teknisk utrustning och andra objekt i god kondition f\u00f6r att de skall leverera \u00f6nskad funktion.\u00a0 Det skall exempelvis g\u00e5 att \u00f6ppna och st\u00e4nga en port i \u00f6nskad hastighet utan att porten stannar eller skapar andra […]<\/p>\n","protected":false},"author":20,"featured_media":23814,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"elementor_header_footer","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[993],"tags":[],"class_list":["post-23826","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-blogg"],"yoast_head":"\n