En mycket viktig del i underhållsarbetet är uppnå bra saldosäkerhet, alltså att ha rätt material hemma i rätt i tid. I värsta fall kan materialbrist leda till onödigt långa stillestånd med försenade leveranser och minskad lönsamhet som följd. Däremot kan vi inte ha alla reservdelar i lager alltid, då skulle vi binda upp alldeles för mycket kapital i underhållsförrådet. Därför är det viktigt att arbeta med påminnelser och beställningspunkter. När någon plockar ut materialet med ett digitalt uttag kommer systemet att påminna oss om att det är dags att beställa nytt material.
För att systemet skall ge oss påminnelser om vad och av vem vi behöver beställa något krävs alltså att vi sköter våra uttag. Det finns flera enkla sätt att göra uttag på och dem är enkla för alla oavsett datorvana.
Det tar bara några sekunder att plocka ut material via appen. Ni kan antingen söka på materialet eller scanna in streckkoden eller QR-koden på hyllan. Välj ett antal och plocka ut. En annan vanlig lösning är låta en telefon eller handdator ligga i förrådet och hantera uttag via den.
På större företag med förrådspersonal är det vanligaste att en person ansvarar för saldosäkerheten. Förrådspersonalen är stationärt inloggade och placerade i förrådet. När material behöver tas ut gör förrådspersonalen ett uttag och överlämnar materialet till teknikern. Uttaget kan även ske automatiskt när arbetsordern blir färdigmarkerad.
När materialet har anlänt är det enkelt att göra en inleverans. Antingen görs inleveransen via appen, via en handdator eller stationärt i systemet. Ni kan lägga in materialet en och en eller skapa en lista för att inleverera hela listan på en gång.
Blir det något fel i inleveransen eller om materialet aldrig användes kan ni alltid ångra er genom att göra en retur. Materialet kommer då att återföras direkt till lagersaldot.
Inventeringar behöver inte vara en ansträngande eller en tidskrävande uppgift. Med hjälp av appen eller handdatorn kan ni blixtsnabbt scanna in materialet och ange hur många som finns på hyllan och uppdatera saldot.
När materialet har nått sin beställningspunkt kommer ni få påminnelser om att ni behöver beställa nytt. Ni kan även lägga upp ledtider och påminnelser på planerade jobb så att ni alltid får påminnelser inför schemalagt underhåll. Ni slipper alltså ha materialet hemma för tidigt och kan i lugn och ro beställa materialet när underhållsåtgärden börjar nära sig.
Idus är ett underhållssystem med en fantastisk flexibilitet. Systemet passar er oavsett om ni är en VA-organisation, en mindre tillverkningsindustri eller en stor processindustri med flera produktionsenheter. Bland våra användare finns allt från industrier till energibolag och flera hamnar.
Missa inga nyheter och få en massa bra tips om bättre underhållsarbete! Skriv upp dig för Idus nyhetsbrev!
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy.
Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy
Genom att använda idus.se accepterar du vår integritetspolicy.