Skapa aktiviteter som felanmälan och arbetsorder ute i fält eller på språng i anläggningen. Därigenom säkerställer ni att alla aktiviteter alltid finns tillgängliga för planering och schemaläggning.
Stäng era arbetsorder ute i fält med nödvändiga uppgifter som arbetad tid och annan nyttig återrapportering som åtgärder, felorsaker eller lärdomar till nästa arbetsorder.
Öppna objektkortet och titta på den tekniska datan, reservdelarna som ingår, vilka arbeten som utförts tidigare och hur felen avhjälptes eller öppna direkt upp maskinens dokument.
Idus App går att använda med eller utan internet. Underhållsappen lagrar dina felanmälningar, avslutade arbetsorder och annan information till dess att du ansluter till mobilnätet eller Wifi igen.
Med Idus App har ni alltid tillgång till era arbetsorder, maskinparken och underhållsförrådet direkt i telefonen eller surfplattan. Det tar bara ett par klick att skapa nya aktiviteter som felanmälan och arbetsorder.
För att göra hanteringen ännu enklare kan ni märka er utrustning med QR-koder eller streckkoder. Användaren scannar in koden och hamnar på rätt utrustning direkt. För att skapa en ny aktivitet väljer ni rubrik, eller skriver exempelvis läckage och sparar. Planeringsavdelningen får därigenom in alla förekommande fel för prioritering och schemaläggning.
Registrera åtgärder på samma sätt. Scanna in koden, välj en utförd jobbtyp i listan eller skriv exempelvis rengöring och spara. Materialet på arbetsordern kan dras av direkt från lagersaldot.
När arbetet väl är utfört kan användaren få några följdfrågor som skapar en viktig grund för statistik och uppföljning.
I ronderingsmodulen kan ni snabbt och smidigt bocka av rondjobb och kontroller med appen. Skulle ni under ronderingen upptäcka en avvikelse kan ni skapa en felanmälan eller arbetsorder direkt från rondlistan.
Utför ni en direktåtgärd på rondstationen kan ni registrera åtgärden på samma sätt. Rondjobb kan checkas av manuellt eller genom att märka upp rondstationerna med QR-koder eller streckkoder.
Rondlistan kan dessutom innehålla en eller flera mätpunkter för värdesinläsning.
Med värdesinläsning kan ni på rondjobbet eller på enskilda mätpunkter läsa av värden som drifttider, temperaturer, flöden och så vidare. Ni kan läsa av signaler manuellt eller genom att scanna in koder.
De värden ni läser in kan ligga till grund för tillståndsbaserat underhåll. Det kan exempelvis vara att ett planerat underhåll på en truck genereras först då 10 000 inlästa kilometer uppnås.
Anläggningsregistret och maskinparken finns givetvis tillgängliga direkt via appen. Härifrån kan ni gå in på maskinen, titta på underhållshistorik, läsa stängda arbetsorder och se vilka reservdelar som ingår. På dokumentfliken hittar ni tillhörande dokument.
Ni kan lägga dokument som bilagor på objektkorten, på det planerade underhållet eller på enskilda arbetsorder. Dokumenten blir då tillgängliga direkt i appen så att ni kan läsa instruktioner, elscheman och skisser.
Idus objekt kan positioneras så att er geografiskt utspridda anläggningsstruktur är enkel att överblicka och hitta ute i fält.
Ni kan samla ett antal arbetsorder i en kö för att kunna utföra närbelägna arbeten på en gång. När ni är ute i fält kan ni också lista arbetsorder eller enheter i närheten.
Med förrådsappen skapar ni förutsättningar för ett välskött underhållsförråd. Ni kan plocka ut material från förrådet och hantera jobb som inleveranser, uttag, returer och inventeringar.
För att göra processen ännu enklare kan ni märka upp era förrådsartiklar. Scanna in koden, ange ett antal och plocka ut materialet. Det blir inte enklare än så.
På arbetsordern hittar ni vilket material som behövs för att utföra arbetet, och på vilken plats/hylla det ligger. När ni avslutar en arbetsorder kan materialet subtraheras direkt från lagersaldot.
En underhållsapp är en mobil del av ett underhållssystem som låter användarna skapa, ta emot och avsluta underhållsaktiviteter via telefon eller surfplatta. Appen ger också tillgång till all nödvändig information som krävs för att utföra ett underhållsarbete.
En underhållsapp skall innehålla ett register över hela anläggningsstrukturen, alla reservdelar i förrådet, alla öppna arbetsorder, felanmälningar/arbetsbegäran samt historik om olika enheter och tidigare arbeten.
Appen brukar vara teknikernas dagliga hjälpverktyg. Teknikerna kan överblicka sina arbetsorder, avsluta jobben och spara viktig information för uppföljning såsom materialåtgång, tidsåtgång och viktig kunskap till framtiden.
Verksamheten sparar mycket tid genom att tillgängliggöra all information på en plats. Fler fel och avvikelser blir dessutom inrapporterade till systemet eftersom appen alltid finns med. Det blir också lättare att spara information som kan ligga till grund för viktiga beslut i framtiden.
Idus är ett underhållssystem med en fantastisk flexibilitet. Systemet passar er oavsett om ni är en VA-organisation, en mindre tillverkningsindustri eller en stor processindustri med flera produktionsenheter. Bland våra användare finns allt från industrier till energibolag och flera hamnar.
Missa inga nyheter och få en massa bra tips om bättre underhållsarbete! Skriv upp dig för Idus nyhetsbrev!
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy.
Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy
Genom att använda idus.se accepterar du vår integritetspolicy.